مرکز رشد جامع واحدهای فناور ساری

صفحه اصلی » اسلایدشو
پیام نوروزی مقام معظم رهبری
» تاریخ انتشار: 9:5:10 1401/1/16

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر انقلاب اسلامي در پيامي به‌مناسبت آغاز سال ????، سال جديد را سال «توليد؛ دانش‌بنيان، اشتغال‌آفرين» نام‌گذاري کردند.

متن پيام رهبر انقلاب اسلامي به شرح زير است:

 

بسم الله الرّحمن الرّحيم

والحمدلله ربّ العالمين و صلّي الله علي محمّد و آله الطاهرين سيّما بقية الله في‌الأرضين

 

يا مقلّب القلوب والأبصار، يا مدبّر الليل و النّهار، يا محوّل الحول و الاحوال حوِّل حالنا إلي أحسنِ الحال

 

تبريک عرض ميکنم عيد نوروز و آغاز سال نو و طبيعت نو و روز نو و روزگار نو را، که امسال مصادف است با ايام نيمه‌ي شعبان که متعلّق است به خورشيد فروزان عالم وجود، حضرت بقيةالله (ارواحنا فداه). تبريک عرض ميکنم به ملّت بزرگ ايران و به همه‌ي ملّتهاي همدل و همسان. به طور خاص تبريک عرض ميکنم به خانواده‌هاي معظّم شهيدان، خاندانهاي صبور و ارزشمند که ان‌شاءالله خداوند سايه‌ي اين خانواده‌هاي معظّم را از سر ملّت ايران، از سر ما کوتاه نکند و همچنين به جانبازان عزيز و خانواده‌هاي باگذشت و صبور آنها و همچنين به ايثارگران و خدمتگزارانِ صميمي ملّت ايران در ميدانهاي مختلف؛ چه در ميدان سلامت، چه در ميدان امنيّت، چه در ميدان مقاومت، چه در ميدان علم؛ و به همه‌ي اين عزيزان تبريک عرض ميکنم اين روز شيرين و عيد مبارک را.

 

سال ديگري هم گذشت. سال ???? هم به پايان رسيد با همه‌ي شيريني‌ها و تلخي‌ها و فرازها و فرودها که در زندگي طبيعي است. زندگي مجموعه‌اي از همين فراز و فرودها و شيريني‌ها و تلخي‌هاست. اشاره کنم به چند اوج از حوادث ملّت ايران، چند فراز، چند شيريني بزرگ که يکي از آنها مسئله‌ي انتخابات بود. انتخابات حقيقتاً مهم بود، بزرگ بود. در عين شدّت بيماريِ همه‌گير، بيماري کرونا در اوائل سال ????، مردم آمدند پاي صندوقهاي رأي، و رأي دادند. خيلي مهم است. در حاليکه اجتماع دو نفر در يک نقطه خطرناک بود. آن روزهايي که ما صدها نفر در روز تلفات داشتيم، شايد پانصد، ششصد و شايد هم بيشتر. در يک چنين شرايطي انتخابات برگزار شد. مردم آمدند شرکت کردند و خب دولتي تازه‌نفس به ميدان آمد که آن‌طوري که قرائن نشان ميدهد، دولتي مردمي و علاقه‌مند به حرکتها و هدفهاي مردمي و داراي ريل جداگانه‌اي غير از دولت محترم قبلي در حال حرکت هستند و اميدهايي را در مردم زنده کرده‌اند بحمدالله. اين يکي از فرازها و اوجهاي حوادث ملّت ايران بود.

 

يک مورد ديگر مقابله‌ي جدّي با بيماري همه‌گير کرونا بود که به معناي واقعي کلمه مبارزه شد، مقابله شد. تلفات اين بيماريِ خطرناک از روزي چند صدتا رسيد در يک برهه‌اي به روزي بيست تا، هجده تا مثلاً؛ به اينجاها رسيد. اگرچه باز يک مقداري بالا رفته، اما تفاوت بين اين وضعيتي که خب بحمدالله واکسن در اختيار همه قرار گرفت با آن وضعيت آن روز تفاوت زيادي است.

 

يک اوج ديگر پيشرفت علم و فنّاوري بود. توليد چند نوع واکسن در کشور که بعضي مورد تأييد جهاني هم قرار گرفت؛ و حرکتهاي مختلف علمي و فنّي از واکسن بگيريد تا ماهواره، در همه‌ي جهات بحمدالله کشور کارهاي مهمي داشت. اينها اوجهاي بزرگِ سال ???? بود. در داخل کشور حوادث گوناگون ديگري هم بود. شيريني‌هاي ديگري هم بود.

 

در عرصه‌ي جهاني هم همين جور. يکي از مهمترين حوادث شيرين سال ???? اين بود که آمريکاييها، در همين اواخر البته، آمدند اعتراف کردند، به زبان خودشان گفتند که ما در فشار حداکثري عليه ايران شکست خفّت‌بار خورديم. تعبير «خفّت‌بار»، تعبير خود آمريکايي‌هاست. حادثه‌ي مهمّي است. ملّت ايران پيروز شد. ملّت ايران توفيق پيدا کرد. هيچ کس نميتواند اين را به خودش نسبت بدهد. ايستادگي ملّت ايران به يک چنين پيروزي بزرگي رسيد. حوادث متعدد ديگري هم رخ داد؛ چه در نزديکي ما، چه در دوردستها که همه ثابت کرد درستي راه ملّت ايران در مقابل استکبار را. نشان داد که راه درست همين راهي است که ملّت ايران در مقابل استکبار دارد حرکت ميکند. خب اينها شيريني‌ها بود.

 

تلخي‌هايي هم داشتيم، که از بين همه‌ي تلخي‌ها آني را که از همه به نظر من سخت‌تر و مهمتر است عرض ميکنم و آن تنگي معيشت مردم، مسئله‌ي گرانيها و تورّم و اين چيزها بود که خب بايد حتماً علاج بشود. [اينها] چيزهاي علاج‌پذيري است، مشکلات اقتصادي است که ما امسال اميدواريم بخشي از اينها برطرف بشود، چون همه‌ي اينها دفعتاً برطرف نميشود، به تدريج برطرف خواهد شد. اين که آدم عجله کند، بگويد نه‌خير، به همين زودي، واقع‌بينانه نيست. لکن ان‌شاءالله اميدواريم بعضي از اينها در طول ???? که سال اول قرن هم هست، ــ قرن پانزدهم هجري شمسي ــ ان‌شاءالله برطرف بشود.

 

ما در سالهاي گذشته هر سال يک عنواني را با نام شعار سال مطرح کرديم براي اينکه مسئولين، عمدتاً قوه‌ي مجريه و در حاشيه‌ي آن، قوه‌ي مقنّنه و قوه‌ِي قضائيه و همچنين آحاد مردم ــ آن جايي که به مردم ارتباط مستقيم پيدا ميکند ــ در اين جهت حرکت بکنند. در بعضي از سالها توفيقات خوبي هم در اين زمينه به دست آمده. بعضي جاها هم البته در بعضي سالها کم‌کاريهايي وجود داشته که در سال ???? ما مسئله‌ي توليد، مانع‌زدايي‌ها و پشتيباني‌ها را مطرح کرديم. کارهاي خوبي هم نسبتاً انجام گرفته که باز هم ادامه دارد و بايستي ادامه پيدا کند. در اين چند ساله بنده براي شعار سال «توليد» را عمدتاً محور قرار دادم با يک قيدي، با يک خصوصيتي. علت هم اين است که توليد کليد حل مشکلات اقتصادي کشور است. توليد ملّي در واقع راه اصلي عبور از سختي‌ها و دشواريهاي اقتصادي براي کشور است. يعني مهمترين مسائل اقتصادي کشور را مسئله‌ي توليد، رواج توليد ملّي و رونق توليد ملّي، حل ميکند. طبيعت توليد اين است. اين است که ما روي توليد تکيه کرديم؛ يعني رشد اقتصادي را افزايش ميدهد، اشتغال ايجاد ميکند، تورّم را کاهش ميدهد، درآمد سرانه را افزايش ميدهد، رفاه عمومي ايجاد ميکند. علاوه بر اين داراي تأثيرات رواني است؛ اعتماد به نفس ملّي را بالا ميبرد، احساس عزتمندي را در ملّت به وجود مي‌آورد. توليد، يک چنين اکسيري است. يک چنين حادثه‌ي مهمّي است توليد ملّي، اگر ان‌شاءالله به بهترين وجهي پيش برود. لذا ما در اين چند سال روي مسئله‌ي توليد تکيه کرديم. بي‌تأثير هم نبود، بحمدالله تأثيرات خوبي هم داشت. امسال هم من توليد را ميخواهم مطرح کنم. منتها يک لايه‌ي جديد، يک چهره‌ي جديد از توليد را ميخواهم مطرح کنم و آن عبارت است از توليدي که داراي دو خصوصيت باشد: يکي اينکه اشتغال‌آفرين باشد، يکي اينکه دانش‌بنيان باشد. توليد دانش‌بنيان، متّکي به دانش، دانش جديد و پيشرفتهاي علمي، و توليدي که اشتغال‌آفرين باشد. البته همه‌ي توليدها اشتغال‌آفرين است منتها بعضي از توليدها با اينکه سرمايه‌گذاري‌اش انبوه است، اشتغال‌آفريني‌اش آنچنان نيست، لکن بعضي نه، اشتغال‌آفرين است که حالا من ان‌شاءالله توضيح اينها را در سخنراني فردا تا حدودي عرض خواهم کرد. اگر چنانچه ما توليد دانش‌بنيان را معيار قرار بدهيم و به دنبال توليدي برويم که دانش‌بنيان باشد با خصوصياتي که عرض خواهم کرد ان‌شاءالله در سخنراني روز اول سال، به نظرم ميرسد که ما در همه‌ي اين هدفهاي اقتصادي‌مان يک تکان خوب، يک حرکت رو به جلوي محسوسي ان‌شاءالله خواهيم داشت. مسئله‌ي اشتغال‌آفريني هم همين جور. بنابراين امسال ما شعارمان عبارت شد از اين: «توليد؛ دانش‌بنيان، اشتغال‌آفرين». اين توليد است. البته من درخواست مؤکّد دارم، سال گذشته هم اين را گفتم که اکتفا نکنند دوستان به اينکه حالا روي کاغذهايِ سربرگهايِ دستگاههايِ گوناگون بنويسند اين عبارت را يا مثلاً فرض کنيد که يک تابلو درست کنند در خيابان مثلاً بزنند؛ اينها کار نيست. عمده اين است که به معناي واقعي کلمه روي اين سياستگذاري بشود. البته اين دولت با وضعي که من مشاهده ميکنم، با تحرّکي که رئيس‌جمهور محترم و همکاران ايشان دارند، ان‌شاءالله پيشرفت خواهد کرد. يعني اين شعار روي زمين نخواهد ماند به توفيق الهي. لکن هرچه بيشتر کار بشود، بيشتر تلاش بشود، بهتر خواهد بود.

 

اميدواريم ان‌شاءالله که خداي متعال براي ملّت عزيز ايران در اين سال، در اين عيد، در اين فرصتِ مغتنم يک‌ساله خير اراده بفرمايد و مردم را خرسند کند، زندگيها را ان‌شاءالله شيرين کند، مردم را دلشاد کند و ارواح طيّبه‌ي شهداي عزيزمان، روح مطهّر امام بزرگوارمان، امام راحل (رضوان الله عليه) ان‌شاءالله شاد باشد و سلام و ارادت و اخلاص همه‌ي ما را به خاکِ پاي بقية الله الاعظم (ارواحنا فداه) ان‌شاءالله خداي متعال برساند.

 

والسلام عليکم و رحمة الله و برکاته